طراحی سایت سازمانی در واقع مشابه طراحی سایت شرکتی با همان ویژگی ها و امکانات است. طراحی این روزها که تمام مشاغل به سمت اینترنتی شدن قدم برمیدارند، نداشتن سایت برای یک سازمان خصوصی یا دولتی به معنای عقب ماندن از دیگر رقبا است و باعث از دست رفتن مخاطبان بسیاری میشود. وجود وبسایت این امکان را به سازمانها میدهد، که گسترش پیدا کنند و به سوی پیشرف قدم بردارند.با توجه به شرایط که، افراد اکثر امور خود را به صورت آنلاین انجام میدهند و نداشتن سایت برای یک سازمان امری بسیار نا مطلوب است و از اعتبار آن سازمان میکاهد.
سازمانها، نهادها، ارگانها و موسسات در زمره اولینهایی بودند که با ظهور وب و اینترنت، پتانسیل قوی آن را درک کردند و زودتر از دیگر گروهها، نسبت به طراحی وب سایت برای سازمان، نهاد، ارگان یا موسسه خود اقدام نمودند. لذا شاید بیجا نباشد اگر سازمانها را پیشگامان این عرصه بدانیم. شما نیز احتمالاً مدیر یا کارشناس فناوری اطلاعات و یا مدیر یا کارشناس روابط عمومی سازمان متبوع خود هستید که قصد بازطراحی وب سایت سازمانی خود را دارید و یا در صدد طراحی پورتال سازمانی برای مجموعهای نوبنیاد هستید. به هر روی شاید هیچ کس به اندازه شما نداند که وب سایت دیگر یک ابزار تشریفاتی و تجملی نیست. یک وب سایت سازمانی، نه تنها رسالت نمایش وجهه رسمی یک سازمان را بر عهده دارد، بلکه نمایانگر رویکرد فناورانه و روزآمد آن نیز هست. خصوصاً اینکه ایام سخت اپیدمی کرونا، خود مهر تاییدی بود بر اینکه پورتال اینترنتی تا چه اندازه برای حفظ ارتباط با مخاطبین و تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری به ایشان، از یک سهولت، مبدل به ضرورت شده است.
این روزها دیگر به سختی میتوان سازمانی با قدمت و اعتبار بالا را یافت که حداقل یک بار، دست به طراحی پرتال سازمانی نزده باشد. بلکه آنچه هم اکنون بیشتر شاهد آن هستیم آن است که سازمان یک یا چند مرتبه طراحی وب سایت انجام داده است اما مدیران آن امروز احساس میکنند که لباس فعلی دیگر برای سازمانشان قدیمی تنگ شده و تصمیم بر آن دارند که با بازطراحی پورتال سازمانی شان، از استانداردهای بروز وب بهره ببرند و نه تنها وب سایتی فخیم، وجیه، جذاب، سریع و کاربر پسند داشته باشند، بلکه خدمات رسانی الکترونیک به مراجعین غیرحضوری خود را، که به برکت در دست داشتن موبایلهای هوشمند، روز به روز افزایش مییابند، بیش از پیش تسهیل کنند.
در طراحی وب سایت سازمانی، پایداری، سرعت بالا، کاربرپسندی و دسترسی آسان به محتوای مورد نظر برای مخاطب، حرف اول را میزند. برای روسا و مدیران ارشد سازمان، مهم است که پورتال سازمان بازتاب صحیح و شایستهای از فعالیتهای، گستره خدمات و پویایی سازمان و نمایانگر نتایج زحمات ایشان باشد. آنچه برای واحد روابط عمومی اهمیت دارد این است که بتواند به خوبی آخرین رخدادها، اطلاعیهها و… را اطلاع رسانی نماید. مخاطبین را با واحدها، معاونتها و دیگر بخشهای سازمان، شرح وظایف و متصدیان آن آشنا کند. ارتباط دو سویه با مراجعین در راستای دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات ایشان داشته باشد. و دغدغه واحد فناوری اطلاعات این است که دسترسی مراجعین به خدمات الکترونیکی، سامانههای عملیاتی و درگاههای مختلف، با راحتی و سرعت هر چه بیشتر فراهم شود.
با وجود اینکه اکثر سازمانها امروز مالک وب سایت هستند، برخی در این زمینه خوش میدرخشند و موفق تر بودهاند. راز این موفقیت در آن نهفته است که ایشان سعی میکنند خود را از افتادن به دام بازاریابانی که فقط در باغ سبز نشان میدهند حفظ کنند و قبل از هر کار، با تحقیقات دقیق و گسترده خود، شرکت طراح وبی را بر میگزینند که با برخورداری از سابقه قابل توجه، کارشناسان مجرب و مشتریان رضایتمند، پتانسیل لازم برای همراهی بلند مدتشان را داشته باشد. سپس بر پایه فرآیندهای فکر شده و مدونی که حاصل سالها تجربه موفق آن شرکت بوده، بالاترین تشریک مساعی را طبق نقشه راهی که طراح وب ترسیم کرده، با تامین و ارائه محتوای با کیفیت و غنی، در طول زمان طراحی، پیادهسازی و استقرار پورتال سازمانیشان، به اجرا میگذارند. همچنین با بهرهمندی از دانش عمیق و بالای کارشناسان UI و UX شرکت طراح وب، دیزاین و استراکچری که بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان رقم میزند، به تن سایت خود میکنند. پس از آن نیز با استفاده از امکانات، قابلیتها و زیرساخت قدرتمند سئو که در اختیارشان قرار میگیرد، پورتالشان را به طور منظم و مستمر، بروزرسانی میکنند تا رتبه درخوری را در موتورهای جستجوگر به خود اختصاص دهند.
طراحی وب سایت سازمانی و مزایای آن
جستجو به دنبال چرایی هزینه کردن جهت طراحی وب سایت سازمانی و طراحی پورتال سازمانی برای Online Presence (حضور آنلاین)، به هدف شما برای جلب اعتماد مشتریان و وفاداری آنها مربوط میشود. طبق برآوردهای انجام شده، شش دهمِ مخاطبان/ مشتریان یک برند، کسب و کار، سازمان و … انتظار دارند که بخش بزرگی از خدمات مورد نیازشان به صورت آنلاین تامین شود.
اما اگر به دنبال پاسخ صریح برای چرایی نیاز به «راهکار سازمانی سفارشی آنلاین» هستید باید بدانید که:
- حضور آنلاین (Online Presence) به طور 24 ساعت در طی 7 روز هفته به مشتریان کمک میکند تا از هر مکانی به شما دسترسی داشته باشند، حتی خارج از ساعات کاری ِمرسوم.
- برقراری ارتباط و انتقال/ تبادل اطلاعات در بستر یک وب سایت سازمانی بسیار آسان است. ارائهی تصاویر محصولات، راههای ارتباطی مختلف، فرمهایی جهت تسهیل ارتباط با مشتریان/ کاربران، ایجاد چالشها و پیشنهادهای خاص و … همگی از جمله مزایایی هستند که فقط به کمک وب سایت سازمانی میسر میشوند.
- افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان به واسطه وب سایت سازمانی با هیچ ابزار دیگری (بر فرضِ وجود) قابل مقایسه نیست. استفاده از خدماتی که شما به صورت آنلاین به واسطهی وب سایت تان به مخاطب ارائه میکنید به مراتب آسانتر از هر روش ارتباطی دیگر رخ میدهد.
سازمانها برای معرفی و کسب درآمد بیشتر نیاز به تبلیغات دارند، تا محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. طراحی سایت سازمانی یکی از راههای عالی و به صرفه است که اگر درست و اصولی انجام شود، میتواند باعث معرفی و شناخته شدن آن سازمان در میان مردم در داخل و خارج کشور شود.
دیگر مزایای طراحی سایت سازمانی
- سرعت بخشیدن به روند کار و ارائه خدمات
- کاهش مراجعات حضوری
- معرفی به روز خدمات
- معرفی سازمان به افراد بیشتر و جذب مشتری
- اطلاع رسانی کلیه اخبار و خدمات به صورت آنلاین
ویژگی های طراحی سایت سازمانی
طراحی وب سایت سازمانی باید مورد پسندهمه کاربران باشد:هر گروه بندی شغلی به طراحی سایت مخصوص خود احتیاج دارد و در طراحی وب سایت باید مشتریان و مخاطبان در همان گروه مورد توجه قرار گیرند. با توجه به مشتریان این گروه های شغلی طراحی باید مختلف باشد و در ایجاد مطالب وب سایت باید نیازهای مشتریان و کاربران وب سایت لحاظ شود. همچنین امروزه روش های جدید طراحی وب محبوبیت پیدا کرده اند که این روش ها نسبت به قالب های قدیمی تر بسیار کاربر پسند تر هستند.
طراحی وب سایت سازمانی یک ضرورت سازمانی است نه هزینه
تصور بسیاری از مدیران یا صاحبان سازمانها و شرکتها این است که طراحی و ساخت سامانه مدیریت سازمان ضرورتی ندارد و صرفا یک هزینه مضاعف برای آنها میتراشد، آیا شما نیز اینگونه فکر میکنید؟
طراحی یک سایت سازمانی خوب
- طرح بندی تمیز، ساده و به دور از شلوغی و پیچیدگی، موجب میشود که کاربران به راحتی بتوانند به جستجو و گردش در سایت بپردازند و به راحتی به پاسخ سوالات خود برسند. بنابراین، بهتر است که موارد اضافی و بی فایده را از سایت حذف کنید.
- توجه کنید که سایتی موفق است که اهداف و نیازهای کاربر را درک کند، به آنها احترام بگذارد و سعی کند به آنها پاسخ دهد. اگر کاربران تجربهی خوبی از سایت شما نداشته باشند، مزیتها و ویژگیهای عالی سایت شما اهمیت زیادی نخواهد داشت.
- مطمئن شوید که سایت شما مفید، کاربردی، در دسترس، کاربرپسند و معتبر باشد. علاوهبراین، نویگیشن سایت باید به تمامی بخش های اصلی سایت، لینک داشته باشد.
- درست است که ظاهر جذاب، عکسهای با کیفیت و سادگی، موجب جذب کاربر میشوند اما محتوای جالب و خوب، موجب میشود کاربر به سایت شما بازگردد. بنابراین محتوای جذاب بسیار موثر است.
کاربرد وب سایت سازمانی
اگر سازمان را به یک انسان و اهدافش را به لباسهایش تشبیه کنیم، «وب سایت سازمانی» شبیه اکسسوری (لوازم یدکی) نیست که بود و نبودش فرقی ایجاد نکند؛ بلکه تعیین کنندهی جنس، رنگ، طرح، شکل و شمایل لباس است! امروزه وب سایت سازمانی بیشتر از آنچه در گذشته کارآیی داشت، نقش تعیین کنندهای در موفقیت/ عدم موفقیت شما دارد.
وب سایت سازمانی معمولا در ادارات، سازمانهای دولتی، وزارتخانهها و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. شما به عنوان نهادهای نامبرده (یا زیر مجموعهی آنها) میتوانید از طراحی پورتال اداری و سایت سازمانی به عنوان یک پلت فرم جامع برای نمایش خدمات خود استفاده کنید. مخاطبان هدف تان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات شما میتوانند به وب سایت شما مراجعه کنند؛ ضمن آنچه در ابتدای مطلب توضیح داده شد شما به طور ۲۴ ساعته نمیتوانید به مخاطبین هدف تان خدمت رسانی کنید اما وب سایت سازمانی تان میتواند.
ضرورت طراحی وب سایت سازمانی
دستیابی به مخاطبان هدف با کمک این راهکار به مراتب آسانتر و نامحدود تر خواهد شد. علاوه بر این ارتباط بهتر و مستقیم با مشتریان/ کاربران برقرار میکنید بدون واسطه، نامحدود و کاملاً مشتری مدار. بنابراین ایدهها و نظرات تان به صورت گسترده و نامحدود به سمع و نظر مخاطب میرسد.
هیچ چیز مهم تر از تعامل با مخاطب/ مشتری نیست که به شما اهمیت میدهد. وب سایت سازمانی به جز ارتباط بهتر و موثر با مخاطب (و ارائهی آنچه که مشتری بدان نیاز دارد) اهداف دیگری را نیز دنبال میکند. وب سایتها تعاملات شما با مخاطب را به شکلهای مختلف ممکن میکنند. اگر در گذشته امکان برقراری ارتباط موثر و فروش محصول/ ارائه خدمات یک مسیر خطی داشت امروزه تعامل با کاربر چندین حالت دارد. رسانهای مانند اینترنت با کمک ویدئو، متن، تصویر، نمودارهای تعاملی، نظر سنجیها، و … شیوههای ارتباطی گوناگون را رقم زده است. این موضوع خود به تنهایی عاملی برای حرفهای به نظر رسیدنِ شما و ارتقای اعتبارتان در چشم مشتریان خواهد شد.
مزایای وب سایت سازمانی
- حضور آنلاین
- امکان تبادل اطلاعات بدون وقفه
- افزایش اعتبار
- کاهش هزینهها
- ارائه خدمات به ارباب رجوع به صورت آنلاین
- فرصت رشد نامحدود
- امکان جستجو در سایت
- ایجاد صفحه ارائه درخواست و سیستم پشتیبانی
- قابلیت طراحی صفحه دبیرخانه
مقایسه سازمان دارای وب سایت با سازمان فاقد وب سایت
سازمان دارای وب سایت | سازمان فاقد وب سایت |
جلب اعتماد ۸۰ درصد مشتریان ترغیب مشتریان برای تماس با شما کاهش هزینهها برای سازمانهای کوچک با بودجهی کم |
از دست دادن اعتماد ۸۰ درصد مشتریان |
حرفهای به نظر رسیدن (در عمل و نه در حرف) ارتقاء حضور آنلاین و جذب مشتری به کمک معجزهی محتوا گسترش تبلیغات به صورت آنلاین |
از دست دادن مخاطبان جدید از طریق گوگل |
جذب مشتریان جدید و ناآگاه از وجود شما و برندتان و گسترده شدن مخاطبان فراتر از مرزها و محدودیتهای جغرافیایی | نیاز به پرداخت هزینه گزاف برای تبلیغات پرزرق و برق به طور مداوم (زیرا مشتریان بدون وجود سایت دائما نام و هویت سازمان شما را فراموش میکنند.) |
امکان ارائه گونههای مختلف محتوا برای جلب اعتماد مشتریان امکان استفاده از نظرات مثبت مشتریان سابق برای جلب نظر مشتریان جدید امکان ارائه نظرات مشتریان سابق بدون فیلتر دیده شدن کامنت ها به صورت گسترده و آنلاین |
تنها عاملی که به عنوان تبلیغ برای شما عمل میکند خودتان هستید و بس، در نتیجه مشتریان کمتری به سازمانهایی که خودشان از خودشان صرفا” تعریف میکنند اعتماد میکنند. |
راههای ارتباطی تان در وب سایت درج میشود و مشتریان به هر شیوهای که راحت باشند با شما تعامل برقرار میکنند. | ارتباط با شما محدود بوده و این مسئله رغبت مشتری را از بین میبرد و مخاطب علاقه ای به ارتباط با چنین سازمانی نخواهد داشت. |
تا هر زمان که سایت تان در دسترس مخاطبان باشد، امکان دیده شدن دارید: برعکس تبلیغات که زمانی محدود و گذرا دارد. | دائما باید برای تبلیغات تان خرج کنید در حالی که وب سایت مانند یک تبلیغ دائمی با صرف هزینهای کم عمل خواهد کرد. |
نکات مهم طراحی وب سایت سازمانی
با امید به اینکه تا اینجای مطلب سوال خود را از: «آیا به وب سایت سازمانی نیاز دارم؟» به: «آیا میتوانم یک وب سایت سازمانی ِهمه جانبه داشته باشم؟» تغییر داده باشید باید توجه شما را به نکتهای حساس معطوف کنیم.
برای ساخت و طراحی وب سایت سازمانی باید به شرکتی معتبر و حرفهای که در زمینه طراحی وب سایت سازمانی فعالیت دارد، اعتماد کنید. این شرکت باید برخی از بنیادی ترین ویژگیها را برای جلب اعتماد سازمان ِشما داشته باشد. مثلا لازم است در این زمینه دارای دانش گسترده، تیم قوی، پشتیبانی عالی و نمونه کارهای مدرن باشد. علاوه بر این:
- نظر بیش از ۹۰ درصد مشتریان در مورد این شرکت و همکاری با آنها مثبت باشد.
- دارای تیم متعهد، خلاق و حرفهای باشد.
- شرکت دارای وب سایتی کامل با محتوای شفاف و راههای ارتباطی متعدد باشد.
- دارای نمونه کارهای قوی و موفق باشد.
- به شما برای انجام دقیق پروژهها ددلاین مشخص ارائه دهد.
- در تک تک مراحل انجام پروژه با شما ارتباط پویا و مداوم داشته باشد.
- به شما تضمین پیگیری و توسعه بعد از تحویل پروژه داده شود.
در نتیجهی انتخاب چنین شرکتی:
- دردسرهای به تعویق افتادن زمان تحویل پروژه (بی مسئولیتی)
- عدم دریافت نتیجه دلخواه: مثلا وقتی مشتری وب سایت شما را مشاهده میکند (در کسری از ثانیه) متوجه نمیشود که در چه حوزهای فعالیت میکنید و میتوانید چه کمکی به او کنید.
- معضلاتِ پس از تحویل پروژه مانند بروز ایراد، ارورهای (خطاهای) مداوم و نیاز به پشتیبانی دائم
- تحویل گرفتن سایتی با طراحی ضعیف و دور از معیارهای روز
- هدر رفت منابع و بودجه
- کد زنی غیر استاندارد
و ... از بین خواهد رفت.